Boerenmarkt Vriezenveen

Het weer voelt al volop zomers aan… en dan weet je dat de Boerenmarkt Vriezenveen niet lang meer op zich laat wachten!

Over iets minder dan zes weken vullen de braderiekramen het dorp weer, laten landbouwbedrijven hun mooiste mechaniek zien en zijn de meeste Vriezenveense ondernemers weer van de partij.

Ook is er weer een kinderrommelmarkt. Aanmelden hoeft niet, kinderen kunnen ’s morgens gewoon een plekje zoeken in de aangewezen straten.

Alles bij elkaar belooft het opnieuw een dag te worden met volle terrassen, genoeg koopwaar en omeunig veel gezelligheid!

De zomer is begonnen… en de Boerenmarkt komt eraan.

Vroomshoopse Boys bereidt zich voor op feestelijke wedstrijd tegen FC Twente

De werkgroep FC Twente bestaat uit Jeroen Bos, Hans van Brussel, Patrick Drenthen, Patrick Jacobs, Chris Jansen en Rik Schutte, allen leden van Vroomshoopse Boys. Al meer dan een half jaar is deze actieve werkgroep intensief bezig om deze feestelijke wedstrijd op zaterdag 27 juni aanstaande te organiseren. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Voor het eerste examen is de werkgroep al met glans geslaagd. De wedstrijd tussen eersteklasser Vroomshoopse Boys tegen eredivisionist FC Twente was namelijk al ruim een week geleden geheel uitverkocht met 2.500 toeschouwers. Zowel online als op zaterdag aan de kassa op het sportcomplex De Bosrand kan geen enkele entreekaart meer gekocht worden.

Eenrichtingsverkeer, auto’s en fietsen

Geadviseerd wordt om zoveel mogelijk op fiets te komen. De fietsen kunnen in de buurt van de hoofdingang gestald worden. Automobilisten met een aangeschafte parkeerkaart kunnen hun auto’s op de bestaande parkeerplaats van De Bosrand parkeren. Automobilisten zonder die parkeerkaart kunnen gratis parkeren in een weiland naast de Flierdijk. Vanaf de Boshoek in Vroomshoop geldt voor de Flierdijk vanaf 15.30 uur tot 18.00 uur (het moment van de aftrap van de wedstrijd) eenrichtingsverkeer in westelijke richting tot aan de Dennenhofweg in Den Ham.

Wapenen tegen de warmte

Op zaterdag 27 juni wordt een warme midzomer dag verwacht. Dringend wordt geadviseerd om als toeschouwers passende maatregelen te nemen. Lichte kleding wordt geadviseerd. Ook geldt goed insmeren met zonnebrandcrème, zonnebril, het dragen van een pet of hoed en voldoende drinken. Bij de EHBO-post is zonnebrandcrème aanwezig om zich extra in te smeren. Vroomshoopse Boys probeert waar mogelijk voor beschutting van de toeschouwers te zogen.

Een aantrekkelijk voorprogramma

Iedereen kan op zaterdagmiddag 27 juni vanaf 15.30 uur op de sportaccommodatie De Bosrand op het adres Flierdijk 5a in Vroomshoop terecht. Het voorprogramma ziet er aantrekkelijk uit met onder meer springkussens, een waterbaan en de aankomst van de spelersbus van FC Twente. Het onlangs geopende nieuwe clubhuis ‘Boyszicht’, compleet met buitenterras, fungeert als een gezellige ontmoetingsruimte met naast foodtrucks met ijs en koude drankjes op het feestterrein. Ook een DJ en zanger Joy Woelders komen in actie.

Foto’s Arend Gerritsen

Focus op de wedstrijd, die vanwege weersomstandigheden om 18.00 uur begint

Vanwege de te verwachten warme weersomstandigheden is het tijdstip van de aftrap van de wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys en FC Twente verplaatst naar een later tijdstip. De aftrap vindt zaterdagavond om 18.00 uur plaats. Deze feestwedstrijd is ter opluistering en ter ere van de opening van het nieuwe clubhuis, annex multifunctionele accommodatie en de nieuwe tribune, kleedkamers en herstelruimte van de thuisclub. Het hoofdveld is de afgelopen weken zorgvuldig geprepareerd, waarbij ook de eigen veldploeg van de Boys zich niet onbetuigd heeft gelaten. De overwegend jonge Boys-selectie van Vroomshoopse Boys staat voor een geweldige uitdaging om partij te bieden aan BVO FC Twente, de nummer 4. van de eredivisie. FC Twente speelt in Vroomshoop de eerste oefenwedstrijd van dit seizoen, ook als voorbereiding op de komende Europese wedstrijden.

Feestelijke afterparty

Om ongeveer 19.45 uur is zaterdag bekend hoe deze wedstrijd is afgelopen en is het tijd voor een mooie afterparty. Rond 20.00 uur is er voor de fans gelegenheid in het kader van ‘Meet en Greet’ op de Grolsch Feestweide op foto te komen met spelers en stafleden van FC Twente en om handtekeningen te veroveren.

De zogeheten derde helft, oftewel afterparty, ziet er ook verder prachtig uit met meerdere muzikale optredens van onder meer Dennis van Dijkhuizen en Joy Woelders en ook DJ Hendri Vogelzang. De inwendige mens wordt daarbij goed verzorgd met eten en drinken. Het feestprogramma duurt tot uiterlijk 21.15 uur. Heel voetbalminnend Vroomshoop en omgeving kijken uit naar een prachtige voetbalevenement op zaterdag 27 juni. De bezoekers wordt aangeraden vanwege de te verwachten drukte op tijd te komen. Contacten over de entreekaartjes verlopen via de website van FC Twente.

Hitte: aangepaste tijden afvalinzameling

Het wordt de komende dagen erg warm. Daarom passen we de tijden voor de afvalinzameling door ROVA en de openingstijden van de milieustraat aan van woensdag 24 tot en met zaterdag 27 juni.

Wat betekent dit voor jou?

  • Zet je container vóór 6.30 uur aan de straat.
  • Openingstijden milieustraat: op woensdag, vrijdag en zaterdag van 7.00 tot 12.00 uur
  • De GRIP-wagen staat alleen op woensdagochtend in Westerhaar van 8.30 tot 11.00 uur. De woensdagmiddag in Den Ham vervalt.

Blijft het warm? Dan kunnen de tijden opnieuw veranderen. Kijk voor alle actuele tijden:
https://www.rova.nl/verhalen/2685/Aangepaste-tijden-door-hitte

Diamanten huwelijk voor Albert en Reintje Laarman

Afgelopen week bracht burgemeester Gerrit Jan Gorter een bezoek aan Albert en Reintje Laarman. Met een cadeaupakket onder de arm ging hij op pad naar het diamanten bruidspaar, dat op 17 juni hun 60-jarig huwelijk vierde. Bijna een thuiswedstrijd dit keer, want het echtpaar woont in het Mozaïek achter het gemeentehuis.

Albert (81) en Reintje (80) hebben een bijzonder liefdesverhaal. Reintje werd geboren in Daarlerveen, Albert in Vroomshoop. Hun paden kruisten elkaar in het sanatorium waar zij destijds allebei verbleven. Na kerktijd ontmoetten ze elkaar in een zaaltje. Daar sloeg de vonk direct over. Het was liefde op het eerste gezicht. In die periode spraken ze naar elkaar uit dat ze nooit meer zonder elkaar wilden zijn. Een belofte die ze al meer dan zestig jaar waarmaken.

Het echtpaar trouwde in het gemeentehuis van Hellendoorn en kreeg vijf kinderen, negen kleinkinderen en drie achterkleinkinderen. Een vierde achterkleinkind is onderweg. Hun leven kende veel mooie momenten, maar ook moeilijke tijden. 
 

Zo moesten zij afscheid nemen van hun dochter Judith. Een groot verlies, dat nog altijd voelbaar is in het hele gezin. Toch hebben Albert en Reintje zich steeds gekenmerkt door hun positieve instelling en hun vermogen om samen verder te gaan, gesteund door hun lieve familie.

Albert werkte jarenlang als timmerman in de bouw, onder meer bij Dura Vermeer. Met zijn technische inzicht was hij ook buiten zijn werk een veelgevraagde hulp. Of het nu ging om een verbouwing, een meubelstuk op maat of een klus bij één van de kinderen: vader stond klaar. Reintje werkte als naaister bij Holsink. Daarnaast was zij jarenlang actief betrokken bij het voetbal. Toen de kinderen speelden bij vv Daarlerveen en later bij Dos’37, was zij vaak langs de lijn te vinden. Als leidster, chauffeur of regelaar achter de schermen.

Samen genoten Albert en Reintje jarenlang van koersbal, voetbalwedstrijden en hun gezin. Ook tegenwoordig zitten ze niet stil. Ze lossen graag cryptogrammen op en maken samen legpuzzels.  Het diamanten huwelijk werd gevierd met familie en vrienden bij de Johanneshoeve in Westerhaar. Tijdens het bezoek van de burgemeester stond vooral één gevoel centraal: dankbaarheid. Dankbaar voor zestig jaar samen, voor hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, en voor alle mooie momenten die zij samen mochten beleven.

Nog altijd 28,9% vooroorlogse woningen in Overijssel slecht geïsoleerd

 De energieprijzen liggen al jaren hoog. Toch zijn veel Overijsselse vooroorlogse woningen nog altijd slecht geïsoleerd. Van de huizen van vóór 1945 heeft 28,9% energielabel F of G, echte energieslurpers dus. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van de energielabelregistratie van de RVO. Vooral in Twenterand, Raalte en Hardenberg valt nog flink wat winst te behalen. In deze gemeenten staan naar verhouding de meeste slecht geïsoleerde oude woningen.
Vooral vooroorlogse woningen blijven achter
Enkel glas, matige isolatie en verouderde verwarmingssystemen: het zijn problemen die het vaakst bij oudere woningen spelen. Zo heeft nog altijd 28,9% van de 86.547 gelabelde Overijsselse woningen van vóór 1945 energielabel F of G. Bij nieuwere woningen ligt dat percentage een stuk lager: van de gelabelde woningen die na 1975 zijn gebouwd, heeft maximaal 0,5% een slecht label. 
Bouwjaarperiode% van de gelabelde woningen
Vóór 194528,9%Tussen 1945-19556,4%Tussen 1955-196513,6%Tussen 1965-19753,8%Tussen 1975-19850,5%Tussen 1985-19950,3%Tussen 1995-20050,2%Tussen 2005-20150%Na 20150,2% 
In deze gemeenten staan de meeste vooroorlogse energieslurpers
Hoewel in heel Overijssel slecht geïsoleerde oude woningen te vinden zijn, lopen de verschillen tussen de gemeenten sterk uiteen. De provinciale koploper is Twenterand. Daar heeft 51,7% van de vooroorlogse huizen energielabel F of G. Ook in Raalte en Hardenberg staan relatief veel slecht geïsoleerde oude woningen.

Dit zijn de 10 Overijsselse gemeenten met relatief de meeste vooroorlogse woningen met energielabel F of G:Twenterand: 51,7% heeft energielabel F of G
Raalte: 43,5% heeft energielabel F of G
Hardenberg: 43,4% heeft energielabel F of G
Hellendoorn: 38,8% heeft energielabel F of G
Borne: 38,7% heeft energielabel F of G
Steenwijkerland: 38,1% heeft energielabel F of G
Rijssen-Holten: 38% heeft energielabel F of G
Dalfsen: 37,4% heeft energielabel F of G
Hof van Twente: 36,5% heeft energielabel F of G
Zwartewaterland: 34,5% heeft energielabel F of G
Woningen met een slecht energielabel zijn over het algemeen nauwelijks geïsoleerd. Ook hebben deze woningen vaak enkel glas en een verouderd verwarmingssysteem. “Vaak zijn dit oude woningen die gebouwd zijn in een tijd waarin energiezuinig leven nauwelijks een thema was”, zegt Pim Holstvoogd, duurzaamheidsexpert bij Independer.“Dit soort huizen zitten vaak vol kieren en gaten en dan kan de energierekening enorm oplopen. Juist hier is verduurzaming daarom het hardst nodig. Tegelijkertijd is het vaak ook het meest uitdagend en gaat het om forse investeringen”.
Benieuwd hoe het zit in jouw gemeente of in de rest van Nederland? https://www.independer.nl/energie/info/onderzoek/energielabels-2026
Slecht label wordt steeds duurder
Een slecht geïsoleerd huis is nu al duur in gebruik, maar dat probleem kan volgens Holstvoogd de komende jaren verder groeien: “Door de verwachte Europese CO₂-heffing op aardgas wordt gas vanaf 2028 duurder. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan dit voor een gemiddelde label G-woning oplopen tot ruim 30 euro extra per maand. Bij een oud, vrijstaand huis met label G en een hoog gasverbruik kan de extra rekening zelfs richting 500 euro per jaar gaan. Het kan ook lastiger zijn het huis weer te verkopen, omdat de nieuwe eigenaar fors moet investeren voor energiebesparing. ”“Begin liever vandaag dan morgen met verduurzamen”, zegt Holstvoogd. “Zeker bij oude woningen kan de energierekening flink oplopen. Door beter te isoleren, kieren te dichten of HR++-glas te plaatsen, maak je je huis minder gevoelig voor hoge gasprijzen. En vaak kan er al veel zonder meteen een grote verbouwing.”

Grandioze seizoensafsluiting bij DOS’37

Voor het eerst in jaren organiseerde DOS’37 een gezamenlijke seizoensafsluiting voor al haar leden en DOSSERS. En wat was het prachtig om met elkaar een mooi en sportief seizoen af te sluiten. Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover: een dag die volledig in het teken stond van gezelligheid, verbinding en samen genieten.

Vanaf 15.00 uur stroomde het sportpark vol met leden, ouders, vrijwilligers en supporters. Het weer werkte fantastisch mee. Onder een stralende zon zochten de ouderen een plekje in de schaduw of genoten juist van het heerlijke zomerweer, terwijl de jeugd zich volop vermaakte.

Voor de jongste DOSSERS waren er springkussens geregeld, die dankzij de warmte een extra dimensie kregen. Met behulp van tuinslangen werden de springkussens omgetoverd tot een waar waterparadijs, waar de kinderen urenlang plezier beleefden. Extra bijzonder was dat een deel van de jeugd de avond ervoor nog had deelgenomen aan het kamp bij DOS’37, waardoor het voor hen een weekend vol sport, plezier en vriendschap werd.

Ook aan de inwendige mens was gedacht. Om 19.00 uur verplaatste de aandacht zich naar het grote scherm voor de wedstrijd Nederland – Zweden. Het Nederlands elftal stelde niet teleur en trakteerde de aanwezigen op een prachtige wedstrijd, die werd bekroond met maar liefst vijf Nederlandse doelpunten.

Deze seizoensafsluiting liet opnieuw zien waar DOS’37 voor staat: een warme familieclub waar jong en oud samenkomen, elkaar ontmoeten en herinneringen maken. Het werd een onvergetelijke dag, vol plezier, saamhorigheid en clubtrots absoluut voor herhaling vatbaar.

Een speciaal woord van dank gaat uit naar alle vrijwilligers die deze fantastische dag mogelijk hebben gemaakt. Dankzij hun inzet, enthousiasme en betrokkenheid was alles tot in de puntjes geregeld. Niet alleen vandaag, maar het hele jaar door staan zij altijd klaar voor onze club. Vrijwilligers vormen het hart van DOS’37 en verdienen daarvoor onze grote waardering. Zonder hen is een vereniging als de onze simpelweg niet denkbaar.

Hoewel sommige teams nog even doortrainen, wensen we alle DOSSERS alvast een fijne zomervakantie. Geniet van de rust, laad de batterijen op en dan zien we elkaar volgend seizoen weer terug bij DOS’37!

Samen zijn we DOS’37.

Zomermiddagconcert van het Chr. Mannenkoor Vroomshoop

Op zaterdagmiddag 27 juni houdt het Chr. Mannenkoor een ontspannen klein concert in de Hervormde kerk te Den Ham. Dat is op uitnodiging van de werkgroep ‘Kerk Open’ van deze kerk. Bezoekers kunnen vrij in- en uitlopen, maar een vrije gift wordt op prijs gesteld.
Het koor staat onder leiding van Gezinus Veldman, die al 50 jaar aan het koor is verbonden, eerst als pianist en sinds 1995 ook als dirigent.
Het concert begint om 15.30 uur en duurt ongeveer drie kwartier. Het programma voor zaterdag 27 juni omvat bekende liederen zoals ‘Grote God, wij loven U’, en ‘Distant drums’, in de jaren 60 gezongen door Jim Reeves. Het koor waagt zich deze keer ook aan gregoriaanse zang: ‘Sanctus’. Ook een dialect-lied over het riviertje de Reest staat op het programma: “Riestenlaand’. Daarnaast ook bekende popsongs, zoals ‘The rising’ van Bruce Springsteen en ‘Tears in heaven’ van Eric Clapton.
Voor het mannenkoor is dit het laatste optreden voor de zomervakantie. Op donderdagavond 20 augustus hervat het koor de repetities weer, op weg naar o.a. het Kerst/Jubileumconcert op zaterdagavond 12 december in kerkelijk centrum Irene te Vroomshoop. Dit wordt een feestelijk concert, omdat het koor dit jaar zijn 75-jarig bestaan viert. Extra reden om het kerstconcert op te luisteren met een 14 personen tellend strijkorkest. Na de zomer volgt hierover meer informatie.
Nieuwe leden zijn natuurlijk altijd van harte welkom; mail naar secretariaat@cmkvroomshoop.nl of zie www.cmkvroomshoop.nl De afgelopen periode werden meerdere (vooral jongere) mannen lid van het koor, waardoor het ledental nu meer dan 100 bedraagt.

Boys-beloften presteren goed

De beloften tot en met 21 jaar van Vroomshoopse Boys zijn al vanaf 1999 jaarlijks van de partij bij het prestigieuze beloften toernooi van Sparta Enschede, dat oorspronkelijk het Beltona- beloften toernooi werd genoemd. Op de finaledag van het toernooi, dat sinds enkele jaren als de strijd om de Kozijndeal Nederland beloften cup door het leven gaat, was de Boys afgelopen zaterdag weer op de accommodatie Schreurserve in Enschede actief. Dat gebeurde met een mix van spelers van de A-selectie en van Vroomshoopse Boys JO19-1.

Foto’s: Sparta Enschede

De Boys-beloften, onder leiding van trainer Gerjan Kosters en de leiders Vrens Jan Nieuwlaar. Willem Nieuwlaar en Herbert Mazenier, begonnen goed en wonnen verdiend met 2-0 van OVC’85 uit Oosterbeek door treffers van Niek Wessels en Pim Toonstra. Daarna werd twee keer met 0-0 gelijk gespeeld tegen Sparta Enschede en Sportclub Westervoort. Dat betekende dat Vroomshoopse Boys poulewinnaar werd. In de kwartfinale werd met 2-0 gewonnen van HHC Hardenberg door doelpunten van Niek Wessels en Joran Heine. In de halve kwartfinale bleek Quick’20 uit Oldenzaal met 2-0 te sterk.

De krachten van zowel thuisploeg Sparta Enschede als Vroomshoopse Boys waren op dat moment grotendeels gesloopt, vandaar dat direct genomen penalty’s de beslissing moesten brengen wie er derde of vierde in de eindklassering werd. Dat deed Sparta Enschede iets beter (4 om 3), waardoor Vroomshoopse Boys als vierde eindigde. Dat betekende een goede prestatie in een uitermate sterk deelnemersveld van 16 finalisten. De beloften van Excelsior’31 uit Rijssen veroverden uiteindelijk de eerste plaats. De A-selectie en B-selectie van Vroomshoopse Boys wacht komend weekend nog een gezamenlijk uitje als afsluiting van de voetbalcompetitie 2025-2026.

Nu op naar de wedstrijd Vroomshoopse Boys tegen FC Twente

Uiteraard gaat de focus vanaf dit moment ook zeker op de wedstrijd van Vroomshoopse Boys tegen eredivisionist FC Twente uit Enschede, die op zaterdag 27 juni wordt gespeeld op De Bosrand. De A-selectie van de Boys wordt deze weken achtereenvolgens getraind en voorbereid op de wedstrijd tegen FC Twente door de naar vierde divisionist Bon Boys in Haaksbergen vertrekkende hoofdtrainer Robert Bosma en door de nieuwe hoofdtrainer Joey Rolink uit Emmen.

Op zaterdag 27 juni is er op de Flierdijk eenrichtingsverkeer vanaf Vroomshoop. Het feestelijke randprogramma rondom de wedstrijd begint op 13.00 uur en duurt tot 20.00 uur. Om 15.30 uur wordt er afgetrapt voor de wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys en FC Twente en worden daarmee de beide nieuwe kleedkamers, de behandelruimte en de tribune ingewijd. Entreekaarten kunnen worden veroverd via de site https://kaartverkoop.fctwente.nl/ of telefonisch via FC Twente Ticketing: 053-8525525. De laatste entreekaarten zijn in de verkoop gegaan en op is op! De entreeprijs voor de jeugd onder de 12 jaar bedraagt € 7,50 en vanaf 12 jaar wordt voor de entreekaarten per persoon € 12,50 betaald. Het hoofdveld op De Bosrand wordt al wekenlang uiterst zorgvuldig geprepareerd. Het onlangs geopende clubhuis Boyszicht zal op 27 juni aanstaande als passend decor en als gezellige opvang fungeren voor deze feestelijke wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys en FC Twente. Voor meer informatie: zie http://www.vvvroomshoopseboys.nl/fctwente.

Jonge talenten van het Reggesteyn uit Nijverdal winnen prijs met duurzame website

Vandaag presenteerden 17 leerlingadviesbureaus uit heel Overijssel hun duurzame oplossingen tijdens de finale van Adviseurs van de Toekomst in het provinciehuis in Zwolle. De scholieren werkten de afgelopen maanden aan echte opdrachten van gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Hun missie: met frisse ideeën bijdragen aan een duurzamer Overijssel.

Het was een dynamische en inspirerende dag, waarbij groepjes een gerenommeerd jurypanel mochten overtuigen van hun idee. Het jurypanel mocht symbolisch geld investeren in de beste plannen, waarna de drie beste groepjes nog tegen elkaar streden in een spannende slotfinale.

Na een pittig juryberaad kwam één groepje als winnaar uit de bus: het leerlingadviesbureau Helder Advies van het Reggesteyn uit Nijverdal. In opdracht van Fixbrigade Hellendoorn ontwikkelden ze een website voor iedereen die zijn woning wil verduurzamen. “Op de website kan iedereen met een woning besparende maatregelen invoeren. Je ziet gelijk wat je per jaar kunt besparen. Van radiatorfolie en tochtstrips tot zonnepanelen. Mijn ouders hebben zelf nu ook radiatorfolie geplakt” vertelt één van de leerlingen met een glimlach.

Winnende groep leerlingen van het Reggesteyn met Fixbrigade Hellendoorn, voorzitter van de vakjury Hero Klinker en dagvoorzitter Ilona Dijkman

Een functioneel en direct inzetbaar ontwerp
De jury is onder de indruk van dit idee. Het is namelijk een oplossing voor problemen die daadwerkelijk leven in huishoudens in Overijssel. Juryvoorzitter Hero Klinker: “Het niveau was heel hoog dit jaar. Helder Advies presenteerden hun idee met overtuiging, ze hebben echt maatwerk geleverd en gebenchmarkt ten opzichte van de concurrentie” Namens de jury reikte hij de hoofdprijs uit: een circulaire bokaal én een cheque voor een ijscokraam op het schoolplein. Een feestelijke afsluiting van een leerzaam project.
 

Op de tweede plaats eindigde Eco-Plan-it van het Reggesteyn uit Nijverdal, ook zij richtte zich op energiebesparende maatregelen voor je huis. De derde plaats ging naar het JELF Greenteam van het Carmel College Salland uit Raalte. Zij gingen aan de slag met oplossingen voor de compostbrigade. Ondanks dat ze er niet met de hoofdprijs vandoor gingen zeiden ze zelf: “We zijn blij dat we voor dit project gekozen hebben, we hebben er veel van geleerd en we stoppen er niet mee nu de opdracht klaar is, want we vinden het milieu veel te belangrijk” 

Echte vragen, echte opdrachtgevers

Meer dan 21 klassen uit het voortgezet onderwijs gingen dit jaar aan de slag met vraagstukken over circulariteit, energietransitie en gezond en duurzaam voedsel. 17 van deze groepjes mochten hun advies presenteren aan een jury van deskundigen. Ze gaven onder andere advies aan: Stichting Voedselbos Kampen, Stichting Waarde-Ring, Gemeente Oldenzaal, Twence en het Foodatelier. Ze werkten vraagstukken uit als: Hoe kan je meer groengas produceren van afval,- en reststromen, hoe organiseer je een effectieve informatieavond over warmtepompen en hoe zorg je voor een gezonde, duurzame en aantrekkelijke schoolkantine.

Adviseurs van de Toekomst

Het project Adviseurs van de Toekomst is een initiatief van Natuur en Milieu Overijssel, in samenwerking met diverse Overijsselse gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie Overijssel (programma’s Nieuwe Energie Overijssel en Circulaire Economie) en het rijksprogramma Jong Leren Eten. Het project geeft jongeren een stem over hun toekomst en leert ze kennismaken met de mooie duurzame bedrijven en organisaties die Overijssel rijk is.

Maak je eigen AI-film in de Bibliotheek Vriezenveen

Vriezenveen – Is iets echt of nep? Kun je alles geloven wat AI maakt? En hoe maak je zelf een verhaal met kunstmatige intelligentie? Jongeren van 10 tot en met 14 jaar ontdekken het tijdens een bijzondere AI-projectdag in de Bibliotheek Vriezenveen op woensdag 8 juli.

Tijdens deze creatieve middag stappen deelnemers in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI). Ze leren niet alleen hoe AI werkt, maar gaan er ook zelf mee aan de slag. In kleine groepjes maken ze een eigen beeldverhaal rondom het thema ‘Fake of Waar’.

Met behulp van AI-tools bedenken de deelnemers een verhaal, maken zij afbeeldingen, schrijven prompts en spreken zij zelf een voice-over in. Uiteindelijk wordt alles samengevoegd tot een korte film.

Maar de activiteit draait om meer dan techniek alleen. Jongeren leren ook kritisch nadenken over kunstmatige intelligentie. Wat is eigenlijk waar? Hoe weet je of informatie klopt? Hoe leert AI? En welke kansen en risico’s brengt deze technologie met zich mee?

De AI-projectdag wordt begeleid door professionals van Tetem en combineert creativiteit, technologie en mediawijsheid. Deelnemers ontdekken spelenderwijs hoe AI werkt én hoe je er verantwoord mee omgaat.

Een extra bijzonder onderdeel is dat de gemaakte films mogelijk worden vertoond tijdens het Pop-up Film Festival Twente in de herfstvakantie.

Praktische informatie

Woensdag 8 juli
15.00 tot 18.00 uur
Bibliotheek Vriezenveen
Voor jongeren van 10 t/m 14 jaar
Deelname is gratis
Aanmelden via onze activiteitenpagina op onze site: www.bibliotheektwenterand.nl

Het aantal plaatsen is beperkt. Geïnteresseerden wordt aangeraden zich tijdig aan te melden.

Durf jij het verschil tussen fake en waar te ontdekken?