Afgelopen vrijdag was het feest in de theaterzaal van Het Punt te Vroomshoop, want daar hield het Chr. Mannenkoor Vroomshoop een feestelijke receptie ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan. Burgemeester van de gemeente Twenterand Gerrit Jan Gorter, voorzitter van de KCZB Willemijn Hazeleger, voorzitter Bert Willigenburg van het bevriende Hoogeveens Chr. Mannenkoor, alsmede koorlid Piet Hopman spraken in diverse bewoordingen hun waardering uit voor het koor.
Voorzitter Niek Kop wees in zijn speech op de saamhorigheid en de prettige sfeer onder de koorleden, waardoor ook nieuwe leden zich snel thuis voelen. Hij benadrukte ook de belangrijke rol die dirigent Gezinus Veldman vervult bij het koor. Hij is al 50 jaar aan het koor verbonden, eerst als pianist, en sinds 1995 ook als dirigent. Het koor is met zo’n honderd leden nog steeds springlevend, en het trekt met een breed en gevarieerd repertoire en vaak aansprekende solisten veel bezoekers bij de concerten. Ook jongere mannen weten de weg weer de weg te vinden naar het koor.
Tijdens de receptie, maar ook ’s avonds bij het feest voor de koorleden en hun partners, was zowel een fysieke als een digitale expositie te zien, waarin de roemrijke geschiedenis van het koor voorbij kwam.
Een dag eerder mocht het jubilerende koor de nieuwe tribune van de voetbalclub Vroomshoopse Boys inwijden, want daar werd door fotograaf Niek Erents het koor in een opgewekte stemming vastgelegd.
Op zaterdagmiddag 27 juni sluit ons koor het lopende zangseizoen af, met een vrij toegankelijk concert, van 15.30 tot 16.15 uur, in de Hervormde kerk te Den Ham. In december staat in kerkelijk centrum Irene te Vroomshoop een jubileum/kerstconcert gepland.
Op zaterdag 7 juni stond de allerlaatste wedstrijd van dit veldseizoen op het programma voor TOP 1. Zij werden op deze dag voor de laatste keer gecoacht door hun coach Ad Zomer! De toppers mochten afreizen naar Zelhem, om daar te spelen tegen SEV 1!
Quote van Ad: in de Johan Cruijf stijl: als je met plezier speelt, ga je vanzelf beter presteren. Het begint altijd met plezier!
De opstelling van deze wedstrijd was als volgt:
Aanval
Hielke
Jesse
Kirsten
Marit
Verdediging
Niels
Bram
Sanne
Josette
Wissels: Maura, Aniek & Tim.
Om 14:00 werd er door scheidsrechter R. Heuver gefloten voor de start van de wedstrijd. TOP kwam op een 1-0 achterstand maar wist dit al snel om te zetten in een 1-2 voorsprong door doelpunten van Niels en Hielke. De toppers wisten zelfs uit te lopen tot een 3-7 voorsprong, maar helaas hield dit niet lang stand. SEV wist terug te komen tot 8-8 en vlak voor rust kwamen ze zelfs nog op voorsprong, hierdoor werd er gerust met 9-8 op het scorebord.
Na de rust lukte het TOP niet om het spel uit het begin van de eerste helft te laten zien. Het spel verliep moeizaam en de kansen werden niet benut. Hierdoor liep de tegenstander langzaam uit via 10-9 naar 13-10. TOP wist in totaal driemaal te scoren in de 2de helft. Dit was niet voldoende en hierdoor werd de wedstrijd afgesloten bij een eindstand van 16-11.
Helaas wist de ploeg van Ad Zomer de laatste wedstrijd niet met winst af te sluiten. 1 positief punt waren de eerste minuten van Josette na een langdurige blessure! Na de wedstrijd werd de afzwaaiende coach bedankt voor zijn inzet de afgelopen 3 jaar door de voorzitter van TOP, met een mooi afscheidswoordje. Namens TOP 1, nogmaals bedankt Ad!
Helaas zit het seizoen er weer op, op naar het volgende seizoen waarin er veel zal veranderen in de selectie! We willen de spelers van de U19 bedanken voor hun aanwezigheid bij alle wedstrijden en ook alle supporters bedankt voor jullie aanmoediging het afgelopen seizoen!
Onder massale belangstelling hield voorzitter Edward Olthof op vrijdagmiddag 5 juni zijn laatste toespraak in de bomvolle 50 jarige oude kantine ’t Flierhuus. Die speech stond in het teken van het einde van een tijdperk, maar vooral in het teken van een nieuw begin van de huisvesting van de eersteklasser KNVB met ruim 900 leden. Vanaf 2017 werd een omvangrijk en intensief traject van besluiten nemen, projectplannen maken en de daadwerkelijke bouw van een nieuw clubhuis op De Bosrand doorlopen. Er werden meerdere hobbels genomen, maar mede dankzij de hartverwarmende inzet van eigen Boys-vrijwilligers werd een schitterend clubgebouw annex multifunctionele accommodatie gerealiseerd. Een stevig financieel fundament Daarbij kwam de financiële ondersteuning van eigen sponsoren en de Leadersubsidie, waarbij de Europese Unie, de provincie Overijssel en de gemeente Twenterand zich lieten gelden. Diverse acties brachten het prachtige bedrag van 2,5 ton op en dat werkte stimulerend. Voorman Olthof vroeg en kreeg een groot applaus voor alle vrijwilligers en voor de bouwcommissie, die zich had onderscheiden met haar inzet en kartrekkersrol. Een toekomst vol perspectief De Boys-preses blikte vooruit op een perspectiefvolle toekomst van de voetbalvereniging Vroomshoopse Boys met het nieuwe clubgebouw, met aanwijsbaar kansen voor gezond bewegen. Met het oog daarop liggen er ook kansen voor leerlingen van de Vroomshoopse basisscholen en Het Noordik. De komst van Kinderopvang De Giraffe, de Haere fysiotherapie, ergotherapie en leefstijl en daarnaast Derks training en coaching maken het plaatje op de begane grond van de uit twee verdiepingen bestaande eigentijds multifunctionele accommodatie compleet. Vroomshoopse Boys kan als gezonde en vitale vereniging alleen maar verder groeien dankzij dit nieuwe onderkomen. Daarbij behoort het tot tevredenheid stemmend gevoel van het bestuur en de leden dat de doelstelling nu bereikt is. De kracht van Vroomshoopse Boys De kracht van de Boys is in de woorden van Edward Olthof: “We zijn hier in Vroomshoop nogal een bescheiden volkje en zo zit ook onze voetbalclub in elkaar. Doe maar gewoon en zeker niet teveel opvallen. Maar juist daarin schuilt onze kracht. We zijn een volksclub en een dorpsclub met veel verschillende mensen en we doen het samen. Daar mogen we trots op zijn.” En verder: “Ik ben er ongelofelijk trots op dat we geschiedenis hebben geschreven en tegelijk aan onze toekomst hebben gebouwd. Een sportieve toekomst, waarin verbinding centraal staat.” De nieuwe naam onthuld Ceremoniemeester en bestuurslid Margreeth Spang vroeg vervolgens iedereen naar het nieuwe clubhuis te gaan. Op de toegangstrap waren diverse pupillen met Boys-vlaggen aanwezig om voor een feestelijke entree te zorgen. Verenigingsvoorzitter Edward Olthof en voorzitter van de bouwcommissie Harm Nieboer lieten het doek over de nieuwe naam van het clubhuis vallen. Onder een daverend applaus werd de nieuwe naam zichtbaar: ‘Boyszicht’. Uit ruim 30 suggesties koos een jury, bestande uit Boys-leden, deze naam, die is bedacht door Martin Vos uit Vriezenveen, oud Boys-lid en oud-secretaris van de supportersvereniging van Vroomshoopse Boys. Hij kreeg als bedenker van de nieuwe naam als dank een boeket bloemen en een waardebon cadeau.
Betekenis Boyszicht De naam Boyszicht combineert perfect de identiteit van de Boys met een prachtig uitzicht op het hoofdveld en de andere velden van De Bosrand. ‘Boys’ maakt meteen duidelijk: dit is van en voor Vroomshoopse Boys. Het is een ontmoetingsplek met volop perspectief en een perfect zicht op het heden en de toekomst. Het is het uitzicht sinds 5 juni 2026, uitgerekend op de 82ste verjaardag van de club, waar trots en toekomst samen komen. In het kantinegedeelte sprak gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher van de provincie Overijssel zijn bewondering uit voor de geleverde prestatie van Vroomshoopse Boys. Op het allerlaatste moment werden nog blauw-gele stoeltjes door vrijwilligers op de nieuwe tribune geschroefd, een bewijs van clubliefde en betrokkenheid van de leden. Dat is de kracht van Vroomshoop en ook van de provincie Overijssel, aldus de gedeputeerde. Met elkaar zaken oppakken, samen doen en voor elkaar krijgen helpt gemeenschappen verder, evenals een mooi aanbod van bewegen en sport. André Trip, eigenaar en directeur van de onderneming GrootGroener, stak de loftrompet over de veldploeg van Vroomshoopse Boys. Hij verraste coördinator Jaap Wuite en zijn mannen met een mooie foto, waarbij het Champions League-niveau van de veldploeg werd geïllustreerd. Hart voor Blauw en Geel, de sponsorcommissie en de supportersverenging ondersteunen Bestuurslid Tom Staarman van ‘Hart voor Blauw en Geel’ overhandigde aan Boys-voorzitter Edward Olthof een cheque van € 10.000,00. Samen met de sponsorcommissie van Vroomshoopse Boys is daar onder meer een historische fotowand van betaald. De supportersvereniging van Vroomshoopse Boys schonk eveneens een bedrag van 10 mille, waarmee de prachtige bar mede betaald kon worden. Tevens schonk de actieve supportersclub al eerder een aanzienlijk bedrag bij een van de lucratieve glazen kantine-acties. Trots, voldoening en toch ook opluchting Na afloop van het officiële gedeelte werden de vele bezoekers rondgeleid door leden van de bouwcommissie en het bestuur. Dat leverde vele bewonderende reacties en complimenten op. Dat was ook het geval bij een gezellige en druk bezochte open dag op zaterdag 5 juni, waarbij er voor de allerjongste bezoekers leuke activiteiten waren. Vele vrijwilligers van Vroomshoopse Boys hielden daarvoor nog op vrijdagavond een uitbundige feestavond in het gloednieuwe onderkomen, waarbij trots, voldoening en toch ook wel wat opluchting overheersten. Vroomshoopse Boys ging van droom naar daad en het resultaat mag volop gezien worden. Nu op naar de feestwedstrijd tegen eredivisionist FC Twente op zaterdag 27 juni aanstaande, waarbij de nieuwe kleedkamers en de tribune ingewijd worden.
Een korte impressie van de Twenterandrun 2026 in Vriezenveen.
Een enorm drukke editie, veel lopers die met goede temperaturen van start tot finish gingen, maar voor sommigen was de regen soms net even wat minder. Aan het einde van de wedstrijd werden ze onder applaus over de finish “getild” door de speaker van de avond.
Hoewel iedereen die zijn of haar afstand had volbracht eigenlijk al winnaar is, werden er ook mensen op het podium gehuldigd voor hun prestatie. Bloemen en een beker uit handen van de burgemeester. De kinderen hadden toen al hun prestatie volbracht en ook voor hen was er een prachtige medaille en snoep als beloning.
Het betalen in het openbaar vervoer is aan het veranderen. Reizen met trein, bus en tram gaat over op OVpay. In- en uitchecken kan eenvoudig met de nieuwe OV-pas of de betaalpas. Daarmee is OVpay de opvolger van de vertrouwde OV-chipkaart. Loopt de OV-chipkaart binnenkort af? Is er behoefte aan meer informatie over OVpay of hulp nodig bij het aanvragen van een OV-pas? Bezoek dan het gratis OV-inloopspreekuur op:
Tijdens een OV-inloopspreekuur kunnen vragen worden gesteld aan OV-ambassadeurs. Zij kunnen meer vertellen over de verschillende vervoersbewijzen, abonnementen en helpen bij het overstappen op OVpay. Loop vrijblijvend binnen, de OV-ambassadeurs nemen rustig de tijd om alle vragen te beantwoorden.
Martine (67 jaar): “Met het advies van de OV-ambassadeurs op zak heb ik een passend abonnement gekozen en weet ik hoe over te stappen op de nieuwe OV-pas. Fijn om thuis alles nog rustig na te kunnen lezen.”
Net als Martine eenvoudig en comfortabel reizen met het openbaar vervoer? Kom langs tijdens het inloopspreekuur. Kijk voor meer informatie op www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur/
Telefonisch spreekuur
Liever telefonisch advies? Bel dagelijks met een OV-ambassadeur tijdens het telefonisch spreekuur. Zij zijn bereikbaar op: 038 – 303 70 10.
Maandag- t/m vrijdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur Dinsdag- en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.00 uur Maandag- en woensdagavond van 18.30 tot 20.00 uur
Op het complex van Owios in Oldebroek streden de teams van Vroomshoopse Boys JO19-1 en OVC’85 JO19-1 uit Oosterbeek om de winst in de finale van het bekertoernooi in het district Oost van de KNVB. Het team van trainer Hans Meijerink en zijn assistenten Lerby van Dijk, Wout Marissen en Bert Verschoor werd gesteund door een groot aantal supporters uit Vroomshoop.
Foto gemaakt door Maxime van Straten
In de eerste helft sloeg OVC’85 twee keer toe, waartegenover een doelpunt van Boys-spits Stijn Heun stond. Na de rust werd een verwoed aanvallend Vroomshoopse Boys JO19-1 steeds sterker. Aanvoerder Sven Geerdink maakte de 2-2 en Max Elferink maakte het karwei af en het feest compleet met nog eens twee doelpunten.
Bij een stand van 4-2 voor Vroomshoopse Boys JO19-1 werd afgefloten en kon de fel begeerde beker onder veel gejuich in ontvangst worden genomen. Op de vertrouwde thuisbasis ’t Flierhuus op De Bosrand in Vroomshoop werd een mooi feestje gebouwd, het laatste in deze aloude kantine in vijftig jaar.
Boys JO19-1 moest enkele dagen daarna alweer met vijf andere jeugdteams van Vroomshoopse Boys aan de bak in het kader van de jaarlijkse strijd om de Twenterand-cup, dat samen met alle voetbalclubs uit de gemeente Twenterand. Het vaste abonnement op de overwinning van Boys-teams werd opnieuw bevestigd door de selecties van J09-1 tot en met JO19-1. Het was deze keer wat de ranglijst betreft erg spannend door de goed presterende jeugd van DOS’37 uit Vriezenveen, dat op één punt van Vroomshoopse Boys als tweede eindigde.
Wil je meer weten over eetstoornissen en hoe je signalen kunt herkennen én bespreekbaar maakt? Kom dan naar een informatieavond op donderdag 2 juli van 19.30 tot 21.00 uur in De Klaampe en laat je informeren, inspireren en verbinden. Door te delen ontstaat er ruimte voor begrip en herstel.
Tijdens deze avond vertellen we wat een eetstoornis is en hoe je deze kunt herkennen; Welke signalen kunnen laten zien dat iemand een eetstoornis heeft; Wat je kunt doen als je je zorgen maakt om jezelf of iemand anders; Hoe je iemand op een fijne en ondersteunende manier kunt helpen en waarom het belangrijk is om signalen op tijd te herkennen en aandacht te blijven houden voor iemand die het moeilijk heeft.
Nicole Roes van het Realcovery Inloophuis (professioneel deskundige) en Lieke Dekker (Ervaringsdeskundige) bieden – samen met Evenmens Twenterand – een waardevolle mix van praktische kennis en persoonlijke inzichten. Dit zorgt voor herkenning, verdieping en ruimte voor een open gesprek.
Deze avond is voor iedereen die geïnteresseerd is. Of je nu zelf te maken hebt (gehad) met een eetstoornis, iemand in de familie hebt met een eetstoornis en/of iemand wil ondersteunen, je bent van harte welkom. Inloop vanaf 19.00 uur. Kom gewoon binnenlopen.
“Vrijwilligers van Stichting Wensambulance ontvangen de opbrengst van de Spek de Kas-actie bij Jumbo Westerhaar.”
WESTERHAAR – De Spek de Kas-actie van Jumbo Veld in Westerhaar heeft voor Stichting Wensambulance een prachtig bedrag van € 1.660 opgeleverd. Op dinsdag 3 juni kwamen vertegenwoordigers van veertien lokale verenigingen en stichtingen bijeen voor een gezamenlijk fotomoment bij de supermarkt, waar de opbrengst van de actie bekend werd gemaakt.
Tijdens de actie ontvingen klanten van Jumbo Westerhaar bij iedere € 10 aan boodschappen een muntje. Dit muntje konden zij in de koker van hun favoriete vereniging of stichting deponeren. Dankzij de gulle bijdrage van ondernemer Bertus Veld werd een totaalbedrag van € 10.000 verdeeld onder de deelnemende lokale organisaties.
Voor Stichting Wensambulance betekende de massale steun van klanten een geweldige opbrengst van € 1.660. Een bedrag dat volledig zal worden ingezet voor het vervullen van wensen van wensvragers die afhankelijk zijn van de speciale wensambulance.
“Wij zijn enorm dankbaar voor alle mensen die hun muntje aan onze stichting hebben gegeven,” aldus het bestuur van Stichting Wensambulance. “Dankzij deze steun kunnen wij mensen met een laatste wens of bijzondere wens mooie herinneringen laten maken samen met hun dierbaren.”
De stichting spreekt daarnaast haar grote waardering uit voor Jumbo Westerhaar en Bertus Veld, die de organisatie hebben geselecteerd als lokaal goed doel en deze actie mogelijk hebben gemaakt.
Stichting Wensambulance draait volledig op vrijwilligers. Hierdoor komen alle ontvangen giften en donaties rechtstreeks ten goede aan het vervullen van wensen en het realiseren van onvergetelijke momenten voor wensvragers. Stichting Wensambulance bedankt iedereen die heeft bijgedragen aan dit fantastische resultaat.
Op zaterdag 30 mei stond voor de toppers de thuiswedstrijd tegen DKOD uit Renkum op het programma. Beide ploegen waren voor deze wedstrijd nog puntloos, dus beide ploegen waren erop gebrand om te winnen.
Quote van Ad: Met inzet win je duels,
maar speel je als team met verstand en samenwerking, win je wedstrijden.
De opstelling voor deze wedstrijd was als volgt:
Aanval:
Hielke
Jesse
Marit
Kirsten
Verdediging:
Niels
Bram
Maura
Sanne
Om 16:15 werd de wedstrijd ingefloten door scheidsrechter Vermeulen. De wedstrijd begon stroef voor de thuisploeg, want DKOD kwam binnen 5 minuten op een 0-2 voorsprong. Na de vakwissel waren de meeste kansen voor de toppers, alleen konden deze niet verzilverd worden tot doelpunten. Toch lukte het door 2 doelpunten van Maura om op gelijke hoogte te komen, 2-2. Hierna wisten beide ploegen in de eerste helft nog 4 keer te scoren waardoor de ruststand op het scorebord stond: 6-6.
In de rust werd door coach Ad Zomer nog benadrukt dat de overwinning zat in de afronding. Dit lukte de toppers na de rust ook een stuk beter. Door 2 doelpunten van Hielke wist de thuisploeg de voorsprong in handen te pakken: 8-6. Hierna volgden goede aanvallen van TOP, wat ervoor zorgde dat de voorsprong werd uitgebreid naar 16-8. Hierna kwamen U19 spelers Tim, Aniek, Niek en Cas het veld in om de overwinning over de streep te trekken. De voorsprong werd niet meer uit handen gegeven, de scheidsrechter floot de wedstrijd af met een einduitslag van 17-10 in het voordeel van de toppers.
Hiermee zijn de eerste 2 punten van het seizoen een feit. Deze wedstrijd betekende echter de laatste thuiswedstrijd voor coach Ad Zomer, en hij werd daarom na de wedstrijd nog even in het zonnetje gezet. Ook Justin en Merijn werden even in het zonnetje gezet in verband met hun langdurige blessures.
Wij willen Ad namens de spelers hartelijk bedanken voor zijn inzet de afgelopen 3 jaar. Dit was nog niet het laatste kunstje van Ad, want volgende week spelen de toppers alweer de laatste wedstrijd van het seizoen uit tegen SEV in Zelhem. Aanvang 14:00!
Om 15.30 uur werd er voor het eerst gefloten voor de wedstrijd tussen SDO uit Westerhaar en Olympia ’22 uit Borculo. Scheidsrechter A. Holtrop had de leiding over het duel, dat voor de REAS-formatie niet alleen in het teken stond van de laatste thuiswedstrijd, maar ook van het afscheid van twee clubiconen.
De Oranjehemden begonnen uitstekend aan de wedstrijd en namen direct het initiatief. Via 4-0 werd een fraaie voorsprong opgebouwd. Olympia wist zich vervolgens beter in de wedstrijd te spelen, maar de ploeg van Rick Zomer hield lange tijd een kleine marge vast. Via 5-2 en 5-4 werd met een 6-5 voorsprong de rust bereikt.
Na de pauze kwam Olympia al snel langszij bij 6-6, waarna het duel alle kanten op kon. De REAS-formatie nam opnieuw het initiatief en kwam op 8-7, maar zag de bezoekers vervolgens drie keer op rij scoren en uitlopen naar 8-10. De ploeg van Rick Zomer bleef echter strijden en wist in de slotfase de achterstand weg te werken. Met twee treffers werd alsnog een 10-10 gelijkspel uit het vuur gesleept.
Na afloop stond niet alleen de wedstrijd centraal, maar vooral het afscheid van Rick Zomer en Margreet Nijboer. Rick was de afgelopen drie jaar trainer en coach van het eerste van SDO en maakte groot gedeelte van zijn laatste seizoen deel uit van de vaste basis van het eerste. Zijn betrokkenheid, kennis en enthousiasme hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het team. Daarnaast werd afscheid genomen van Margreet Nijboer, die maar liefst 25 jaar een vaste waarde is geweest in het eerste van SDO. In die jaren heeft zij talloze jeugdleden de overstap zien maken naar de selectie en daarmee een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van verschillende generaties spelers. Met haar korfbalinzicht, ervaring en zuiverheid is zij van grote waarde geweest voor de selectie van SDO. Beiden werden na afloop in het zonnetje gezet en kregen een attentie. Gelukkig blijft hun betrokkenheid bij de club behouden, want zowel Rick als Margreet blijven actief als jeugdtrainers binnen de vereniging.
Volgende week komt alleen SDO 2 nog in actie. Zij spelen thuis tegen Elko 3, met een aanvangstijd van 12.30 uur.
Recente reacties