| De energieprijzen liggen al jaren hoog. Toch zijn veel Overijsselse vooroorlogse woningen nog altijd slecht geïsoleerd. Van de huizen van vóór 1945 heeft 28,9% energielabel F of G, echte energieslurpers dus. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van de energielabelregistratie van de RVO. Vooral in Twenterand, Raalte en Hardenberg valt nog flink wat winst te behalen. In deze gemeenten staan naar verhouding de meeste slecht geïsoleerde oude woningen. Vooral vooroorlogse woningen blijven achter Enkel glas, matige isolatie en verouderde verwarmingssystemen: het zijn problemen die het vaakst bij oudere woningen spelen. Zo heeft nog altijd 28,9% van de 86.547 gelabelde Overijsselse woningen van vóór 1945 energielabel F of G. Bij nieuwere woningen ligt dat percentage een stuk lager: van de gelabelde woningen die na 1975 zijn gebouwd, heeft maximaal 0,5% een slecht label. Bouwjaarperiode% van de gelabelde woningen Vóór 194528,9%Tussen 1945-19556,4%Tussen 1955-196513,6%Tussen 1965-19753,8%Tussen 1975-19850,5%Tussen 1985-19950,3%Tussen 1995-20050,2%Tussen 2005-20150%Na 20150,2% In deze gemeenten staan de meeste vooroorlogse energieslurpers Hoewel in heel Overijssel slecht geïsoleerde oude woningen te vinden zijn, lopen de verschillen tussen de gemeenten sterk uiteen. De provinciale koploper is Twenterand. Daar heeft 51,7% van de vooroorlogse huizen energielabel F of G. Ook in Raalte en Hardenberg staan relatief veel slecht geïsoleerde oude woningen. Dit zijn de 10 Overijsselse gemeenten met relatief de meeste vooroorlogse woningen met energielabel F of G:Twenterand: 51,7% heeft energielabel F of G Raalte: 43,5% heeft energielabel F of G Hardenberg: 43,4% heeft energielabel F of G Hellendoorn: 38,8% heeft energielabel F of G Borne: 38,7% heeft energielabel F of G Steenwijkerland: 38,1% heeft energielabel F of G Rijssen-Holten: 38% heeft energielabel F of G Dalfsen: 37,4% heeft energielabel F of G Hof van Twente: 36,5% heeft energielabel F of G Zwartewaterland: 34,5% heeft energielabel F of G Woningen met een slecht energielabel zijn over het algemeen nauwelijks geïsoleerd. Ook hebben deze woningen vaak enkel glas en een verouderd verwarmingssysteem. “Vaak zijn dit oude woningen die gebouwd zijn in een tijd waarin energiezuinig leven nauwelijks een thema was”, zegt Pim Holstvoogd, duurzaamheidsexpert bij Independer.“Dit soort huizen zitten vaak vol kieren en gaten en dan kan de energierekening enorm oplopen. Juist hier is verduurzaming daarom het hardst nodig. Tegelijkertijd is het vaak ook het meest uitdagend en gaat het om forse investeringen”. Benieuwd hoe het zit in jouw gemeente of in de rest van Nederland? https://www.independer.nl/energie/info/onderzoek/energielabels-2026 Slecht label wordt steeds duurder Een slecht geïsoleerd huis is nu al duur in gebruik, maar dat probleem kan volgens Holstvoogd de komende jaren verder groeien: “Door de verwachte Europese CO₂-heffing op aardgas wordt gas vanaf 2028 duurder. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan dit voor een gemiddelde label G-woning oplopen tot ruim 30 euro extra per maand. Bij een oud, vrijstaand huis met label G en een hoog gasverbruik kan de extra rekening zelfs richting 500 euro per jaar gaan. Het kan ook lastiger zijn het huis weer te verkopen, omdat de nieuwe eigenaar fors moet investeren voor energiebesparing. ”“Begin liever vandaag dan morgen met verduurzamen”, zegt Holstvoogd. “Zeker bij oude woningen kan de energierekening flink oplopen. Door beter te isoleren, kieren te dichten of HR++-glas te plaatsen, maak je je huis minder gevoelig voor hoge gasprijzen. En vaak kan er al veel zonder meteen een grote verbouwing.” |
Nog altijd 28,9% vooroorlogse woningen in Overijssel slecht geïsoleerd
Grandioze seizoensafsluiting bij DOS’37

Voor het eerst in jaren organiseerde DOS’37 een gezamenlijke seizoensafsluiting voor al haar leden en DOSSERS. En wat was het prachtig om met elkaar een mooi en sportief seizoen af te sluiten. Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover: een dag die volledig in het teken stond van gezelligheid, verbinding en samen genieten.
Vanaf 15.00 uur stroomde het sportpark vol met leden, ouders, vrijwilligers en supporters. Het weer werkte fantastisch mee. Onder een stralende zon zochten de ouderen een plekje in de schaduw of genoten juist van het heerlijke zomerweer, terwijl de jeugd zich volop vermaakte.
Voor de jongste DOSSERS waren er springkussens geregeld, die dankzij de warmte een extra dimensie kregen. Met behulp van tuinslangen werden de springkussens omgetoverd tot een waar waterparadijs, waar de kinderen urenlang plezier beleefden. Extra bijzonder was dat een deel van de jeugd de avond ervoor nog had deelgenomen aan het kamp bij DOS’37, waardoor het voor hen een weekend vol sport, plezier en vriendschap werd.
Ook aan de inwendige mens was gedacht. Om 19.00 uur verplaatste de aandacht zich naar het grote scherm voor de wedstrijd Nederland – Zweden. Het Nederlands elftal stelde niet teleur en trakteerde de aanwezigen op een prachtige wedstrijd, die werd bekroond met maar liefst vijf Nederlandse doelpunten.
Deze seizoensafsluiting liet opnieuw zien waar DOS’37 voor staat: een warme familieclub waar jong en oud samenkomen, elkaar ontmoeten en herinneringen maken. Het werd een onvergetelijke dag, vol plezier, saamhorigheid en clubtrots absoluut voor herhaling vatbaar.
Een speciaal woord van dank gaat uit naar alle vrijwilligers die deze fantastische dag mogelijk hebben gemaakt. Dankzij hun inzet, enthousiasme en betrokkenheid was alles tot in de puntjes geregeld. Niet alleen vandaag, maar het hele jaar door staan zij altijd klaar voor onze club. Vrijwilligers vormen het hart van DOS’37 en verdienen daarvoor onze grote waardering. Zonder hen is een vereniging als de onze simpelweg niet denkbaar.
Hoewel sommige teams nog even doortrainen, wensen we alle DOSSERS alvast een fijne zomervakantie. Geniet van de rust, laad de batterijen op en dan zien we elkaar volgend seizoen weer terug bij DOS’37!
Samen zijn we DOS’37.
Zomermiddagconcert van het Chr. Mannenkoor Vroomshoop

Op zaterdagmiddag 27 juni houdt het Chr. Mannenkoor een ontspannen klein concert in de Hervormde kerk te Den Ham. Dat is op uitnodiging van de werkgroep ‘Kerk Open’ van deze kerk. Bezoekers kunnen vrij in- en uitlopen, maar een vrije gift wordt op prijs gesteld.
Het koor staat onder leiding van Gezinus Veldman, die al 50 jaar aan het koor is verbonden, eerst als pianist en sinds 1995 ook als dirigent.
Het concert begint om 15.30 uur en duurt ongeveer drie kwartier. Het programma voor zaterdag 27 juni omvat bekende liederen zoals ‘Grote God, wij loven U’, en ‘Distant drums’, in de jaren 60 gezongen door Jim Reeves. Het koor waagt zich deze keer ook aan gregoriaanse zang: ‘Sanctus’. Ook een dialect-lied over het riviertje de Reest staat op het programma: “Riestenlaand’. Daarnaast ook bekende popsongs, zoals ‘The rising’ van Bruce Springsteen en ‘Tears in heaven’ van Eric Clapton.
Voor het mannenkoor is dit het laatste optreden voor de zomervakantie. Op donderdagavond 20 augustus hervat het koor de repetities weer, op weg naar o.a. het Kerst/Jubileumconcert op zaterdagavond 12 december in kerkelijk centrum Irene te Vroomshoop. Dit wordt een feestelijk concert, omdat het koor dit jaar zijn 75-jarig bestaan viert. Extra reden om het kerstconcert op te luisteren met een 14 personen tellend strijkorkest. Na de zomer volgt hierover meer informatie.
Nieuwe leden zijn natuurlijk altijd van harte welkom; mail naar secretariaat@cmkvroomshoop.nl of zie www.cmkvroomshoop.nl De afgelopen periode werden meerdere (vooral jongere) mannen lid van het koor, waardoor het ledental nu meer dan 100 bedraagt.
Boys-beloften presteren goed
De beloften tot en met 21 jaar van Vroomshoopse Boys zijn al vanaf 1999 jaarlijks van de partij bij het prestigieuze beloften toernooi van Sparta Enschede, dat oorspronkelijk het Beltona- beloften toernooi werd genoemd. Op de finaledag van het toernooi, dat sinds enkele jaren als de strijd om de Kozijndeal Nederland beloften cup door het leven gaat, was de Boys afgelopen zaterdag weer op de accommodatie Schreurserve in Enschede actief. Dat gebeurde met een mix van spelers van de A-selectie en van Vroomshoopse Boys JO19-1.


Foto’s: Sparta Enschede
De Boys-beloften, onder leiding van trainer Gerjan Kosters en de leiders Vrens Jan Nieuwlaar. Willem Nieuwlaar en Herbert Mazenier, begonnen goed en wonnen verdiend met 2-0 van OVC’85 uit Oosterbeek door treffers van Niek Wessels en Pim Toonstra. Daarna werd twee keer met 0-0 gelijk gespeeld tegen Sparta Enschede en Sportclub Westervoort. Dat betekende dat Vroomshoopse Boys poulewinnaar werd. In de kwartfinale werd met 2-0 gewonnen van HHC Hardenberg door doelpunten van Niek Wessels en Joran Heine. In de halve kwartfinale bleek Quick’20 uit Oldenzaal met 2-0 te sterk.
De krachten van zowel thuisploeg Sparta Enschede als Vroomshoopse Boys waren op dat moment grotendeels gesloopt, vandaar dat direct genomen penalty’s de beslissing moesten brengen wie er derde of vierde in de eindklassering werd. Dat deed Sparta Enschede iets beter (4 om 3), waardoor Vroomshoopse Boys als vierde eindigde. Dat betekende een goede prestatie in een uitermate sterk deelnemersveld van 16 finalisten. De beloften van Excelsior’31 uit Rijssen veroverden uiteindelijk de eerste plaats. De A-selectie en B-selectie van Vroomshoopse Boys wacht komend weekend nog een gezamenlijk uitje als afsluiting van de voetbalcompetitie 2025-2026.
Nu op naar de wedstrijd Vroomshoopse Boys tegen FC Twente
Uiteraard gaat de focus vanaf dit moment ook zeker op de wedstrijd van Vroomshoopse Boys tegen eredivisionist FC Twente uit Enschede, die op zaterdag 27 juni wordt gespeeld op De Bosrand. De A-selectie van de Boys wordt deze weken achtereenvolgens getraind en voorbereid op de wedstrijd tegen FC Twente door de naar vierde divisionist Bon Boys in Haaksbergen vertrekkende hoofdtrainer Robert Bosma en door de nieuwe hoofdtrainer Joey Rolink uit Emmen.
Op zaterdag 27 juni is er op de Flierdijk eenrichtingsverkeer vanaf Vroomshoop. Het feestelijke randprogramma rondom de wedstrijd begint op 13.00 uur en duurt tot 20.00 uur. Om 15.30 uur wordt er afgetrapt voor de wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys en FC Twente en worden daarmee de beide nieuwe kleedkamers, de behandelruimte en de tribune ingewijd. Entreekaarten kunnen worden veroverd via de site https://kaartverkoop.fctwente.nl/ of telefonisch via FC Twente Ticketing: 053-8525525. De laatste entreekaarten zijn in de verkoop gegaan en op is op! De entreeprijs voor de jeugd onder de 12 jaar bedraagt € 7,50 en vanaf 12 jaar wordt voor de entreekaarten per persoon € 12,50 betaald. Het hoofdveld op De Bosrand wordt al wekenlang uiterst zorgvuldig geprepareerd. Het onlangs geopende clubhuis Boyszicht zal op 27 juni aanstaande als passend decor en als gezellige opvang fungeren voor deze feestelijke wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys en FC Twente. Voor meer informatie: zie http://www.vvvroomshoopseboys.nl/fctwente.
Jonge talenten van het Reggesteyn uit Nijverdal winnen prijs met duurzame website
Vandaag presenteerden 17 leerlingadviesbureaus uit heel Overijssel hun duurzame oplossingen tijdens de finale van Adviseurs van de Toekomst in het provinciehuis in Zwolle. De scholieren werkten de afgelopen maanden aan echte opdrachten van gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Hun missie: met frisse ideeën bijdragen aan een duurzamer Overijssel.
Het was een dynamische en inspirerende dag, waarbij groepjes een gerenommeerd jurypanel mochten overtuigen van hun idee. Het jurypanel mocht symbolisch geld investeren in de beste plannen, waarna de drie beste groepjes nog tegen elkaar streden in een spannende slotfinale.
Na een pittig juryberaad kwam één groepje als winnaar uit de bus: het leerlingadviesbureau Helder Advies van het Reggesteyn uit Nijverdal. In opdracht van Fixbrigade Hellendoorn ontwikkelden ze een website voor iedereen die zijn woning wil verduurzamen. “Op de website kan iedereen met een woning besparende maatregelen invoeren. Je ziet gelijk wat je per jaar kunt besparen. Van radiatorfolie en tochtstrips tot zonnepanelen. Mijn ouders hebben zelf nu ook radiatorfolie geplakt” vertelt één van de leerlingen met een glimlach.

Winnende groep leerlingen van het Reggesteyn met Fixbrigade Hellendoorn, voorzitter van de vakjury Hero Klinker en dagvoorzitter Ilona Dijkman
Een functioneel en direct inzetbaar ontwerp
De jury is onder de indruk van dit idee. Het is namelijk een oplossing voor problemen die daadwerkelijk leven in huishoudens in Overijssel. Juryvoorzitter Hero Klinker: “Het niveau was heel hoog dit jaar. Helder Advies presenteerden hun idee met overtuiging, ze hebben echt maatwerk geleverd en gebenchmarkt ten opzichte van de concurrentie” Namens de jury reikte hij de hoofdprijs uit: een circulaire bokaal én een cheque voor een ijscokraam op het schoolplein. Een feestelijke afsluiting van een leerzaam project.
Op de tweede plaats eindigde Eco-Plan-it van het Reggesteyn uit Nijverdal, ook zij richtte zich op energiebesparende maatregelen voor je huis. De derde plaats ging naar het JELF Greenteam van het Carmel College Salland uit Raalte. Zij gingen aan de slag met oplossingen voor de compostbrigade. Ondanks dat ze er niet met de hoofdprijs vandoor gingen zeiden ze zelf: “We zijn blij dat we voor dit project gekozen hebben, we hebben er veel van geleerd en we stoppen er niet mee nu de opdracht klaar is, want we vinden het milieu veel te belangrijk”
Echte vragen, echte opdrachtgevers
Meer dan 21 klassen uit het voortgezet onderwijs gingen dit jaar aan de slag met vraagstukken over circulariteit, energietransitie en gezond en duurzaam voedsel. 17 van deze groepjes mochten hun advies presenteren aan een jury van deskundigen. Ze gaven onder andere advies aan: Stichting Voedselbos Kampen, Stichting Waarde-Ring, Gemeente Oldenzaal, Twence en het Foodatelier. Ze werkten vraagstukken uit als: Hoe kan je meer groengas produceren van afval,- en reststromen, hoe organiseer je een effectieve informatieavond over warmtepompen en hoe zorg je voor een gezonde, duurzame en aantrekkelijke schoolkantine.
Adviseurs van de Toekomst
Het project Adviseurs van de Toekomst is een initiatief van Natuur en Milieu Overijssel, in samenwerking met diverse Overijsselse gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie Overijssel (programma’s Nieuwe Energie Overijssel en Circulaire Economie) en het rijksprogramma Jong Leren Eten. Het project geeft jongeren een stem over hun toekomst en leert ze kennismaken met de mooie duurzame bedrijven en organisaties die Overijssel rijk is.
Maak je eigen AI-film in de Bibliotheek Vriezenveen

Vriezenveen – Is iets echt of nep? Kun je alles geloven wat AI maakt? En hoe maak je zelf een verhaal met kunstmatige intelligentie? Jongeren van 10 tot en met 14 jaar ontdekken het tijdens een bijzondere AI-projectdag in de Bibliotheek Vriezenveen op woensdag 8 juli.
Tijdens deze creatieve middag stappen deelnemers in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI). Ze leren niet alleen hoe AI werkt, maar gaan er ook zelf mee aan de slag. In kleine groepjes maken ze een eigen beeldverhaal rondom het thema ‘Fake of Waar’.
Met behulp van AI-tools bedenken de deelnemers een verhaal, maken zij afbeeldingen, schrijven prompts en spreken zij zelf een voice-over in. Uiteindelijk wordt alles samengevoegd tot een korte film.
Maar de activiteit draait om meer dan techniek alleen. Jongeren leren ook kritisch nadenken over kunstmatige intelligentie. Wat is eigenlijk waar? Hoe weet je of informatie klopt? Hoe leert AI? En welke kansen en risico’s brengt deze technologie met zich mee?
De AI-projectdag wordt begeleid door professionals van Tetem en combineert creativiteit, technologie en mediawijsheid. Deelnemers ontdekken spelenderwijs hoe AI werkt én hoe je er verantwoord mee omgaat.
Een extra bijzonder onderdeel is dat de gemaakte films mogelijk worden vertoond tijdens het Pop-up Film Festival Twente in de herfstvakantie.
Praktische informatie
Woensdag 8 juli
15.00 tot 18.00 uur
Bibliotheek Vriezenveen
Voor jongeren van 10 t/m 14 jaar
Deelname is gratis
Aanmelden via onze activiteitenpagina op onze site: www.bibliotheektwenterand.nl
Het aantal plaatsen is beperkt. Geïnteresseerden wordt aangeraden zich tijdig aan te melden.
Durf jij het verschil tussen fake en waar te ontdekken?
Chr. Mannenkoor Vroomshoop viert 75-jarig bestaan

Afgelopen vrijdag was het feest in de theaterzaal van Het Punt te Vroomshoop, want daar hield het Chr. Mannenkoor Vroomshoop een feestelijke receptie ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan. Burgemeester van de gemeente Twenterand Gerrit Jan Gorter, voorzitter van de KCZB Willemijn Hazeleger, voorzitter Bert Willigenburg van het bevriende Hoogeveens Chr. Mannenkoor, alsmede koorlid Piet Hopman spraken in diverse bewoordingen hun waardering uit voor het koor.
Voorzitter Niek Kop wees in zijn speech op de saamhorigheid en de prettige sfeer onder de koorleden, waardoor ook nieuwe leden zich snel thuis voelen. Hij benadrukte ook de belangrijke rol die dirigent Gezinus Veldman vervult bij het koor. Hij is al 50 jaar aan het koor verbonden, eerst als pianist, en sinds 1995 ook als dirigent. Het koor is met zo’n honderd leden nog steeds springlevend, en het trekt met een breed en gevarieerd repertoire en vaak aansprekende solisten veel bezoekers bij de concerten. Ook jongere mannen weten de weg weer de weg te vinden naar het koor.


Tijdens de receptie, maar ook ’s avonds bij het feest voor de koorleden en hun partners, was zowel een fysieke als een digitale expositie te zien, waarin de roemrijke geschiedenis van het koor voorbij kwam.
Een dag eerder mocht het jubilerende koor de nieuwe tribune van de voetbalclub Vroomshoopse Boys inwijden, want daar werd door fotograaf Niek Erents het koor in een opgewekte stemming vastgelegd.
Op zaterdagmiddag 27 juni sluit ons koor het lopende zangseizoen af, met een vrij toegankelijk concert, van 15.30 tot 16.15 uur, in de Hervormde kerk te Den Ham. In december staat in kerkelijk centrum Irene te Vroomshoop een jubileum/kerstconcert gepland.
Overige foto’s: Loes Lievers
SEV 1 – TOP 1

Op zaterdag 7 juni stond de allerlaatste wedstrijd van dit veldseizoen op het programma voor TOP 1. Zij werden op deze dag voor de laatste keer gecoacht door hun coach Ad Zomer! De toppers mochten afreizen naar Zelhem, om daar te spelen tegen SEV 1!
Quote van Ad: in de Johan Cruijf stijl: als je met plezier speelt, ga je vanzelf beter presteren. Het begint altijd met plezier!
De opstelling van deze wedstrijd was als volgt:
Aanval
- Hielke
- Jesse
- Kirsten
- Marit
Verdediging
- Niels
- Bram
- Sanne
- Josette
Wissels: Maura, Aniek & Tim.
Om 14:00 werd er door scheidsrechter R. Heuver gefloten voor de start van de wedstrijd. TOP kwam op een 1-0 achterstand maar wist dit al snel om te zetten in een 1-2 voorsprong door doelpunten van Niels en Hielke. De toppers wisten zelfs uit te lopen tot een 3-7 voorsprong, maar helaas hield dit niet lang stand. SEV wist terug te komen tot 8-8 en vlak voor rust kwamen ze zelfs nog op voorsprong, hierdoor werd er gerust met 9-8 op het scorebord.
Na de rust lukte het TOP niet om het spel uit het begin van de eerste helft te laten zien. Het spel verliep moeizaam en de kansen werden niet benut. Hierdoor liep de tegenstander langzaam uit via 10-9 naar 13-10. TOP wist in totaal driemaal te scoren in de 2de helft. Dit was niet voldoende en hierdoor werd de wedstrijd afgesloten bij een eindstand van 16-11.
Helaas wist de ploeg van Ad Zomer de laatste wedstrijd niet met winst af te sluiten. 1 positief punt waren de eerste minuten van Josette na een langdurige blessure! Na de wedstrijd werd de afzwaaiende coach bedankt voor zijn inzet de afgelopen 3 jaar door de voorzitter van TOP, met een mooi afscheidswoordje. Namens TOP 1, nogmaals bedankt Ad!
Helaas zit het seizoen er weer op, op naar het volgende seizoen waarin er veel zal veranderen in de selectie! We willen de spelers van de U19 bedanken voor hun aanwezigheid bij alle wedstrijden en ook alle supporters bedankt voor jullie aanmoediging het afgelopen seizoen!
Vroomshoopse Boys heeft een prachtig nieuw onderkomen
Onder massale belangstelling hield voorzitter Edward Olthof op vrijdagmiddag 5 juni zijn laatste toespraak in de bomvolle 50 jarige oude kantine ’t Flierhuus. Die speech stond in het teken van het einde van een tijdperk, maar vooral in het teken van een nieuw begin van de huisvesting van de eersteklasser KNVB met ruim 900 leden. Vanaf 2017 werd een omvangrijk en intensief traject van besluiten nemen, projectplannen maken en de daadwerkelijke bouw van een nieuw clubhuis op De Bosrand doorlopen. Er werden meerdere hobbels genomen, maar mede dankzij de hartverwarmende inzet van eigen Boys-vrijwilligers werd een schitterend clubgebouw annex multifunctionele accommodatie gerealiseerd.
Een stevig financieel fundament
Daarbij kwam de financiële ondersteuning van eigen sponsoren en de Leadersubsidie, waarbij de Europese Unie, de provincie Overijssel en de gemeente Twenterand zich lieten gelden. Diverse acties brachten het prachtige bedrag van 2,5 ton op en dat werkte stimulerend. Voorman Olthof vroeg en kreeg een groot applaus voor alle vrijwilligers en voor de bouwcommissie, die zich had onderscheiden met haar inzet en kartrekkersrol.
Een toekomst vol perspectief
De Boys-preses blikte vooruit op een perspectiefvolle toekomst van de voetbalvereniging Vroomshoopse Boys met het nieuwe clubgebouw, met aanwijsbaar kansen voor gezond bewegen. Met het oog daarop liggen er ook kansen voor leerlingen van de Vroomshoopse basisscholen en Het Noordik. De komst van Kinderopvang De Giraffe, de Haere fysiotherapie, ergotherapie en leefstijl en daarnaast Derks training en coaching maken het plaatje op de begane grond van de uit twee verdiepingen bestaande eigentijds multifunctionele accommodatie compleet. Vroomshoopse Boys kan als gezonde en vitale vereniging alleen maar verder groeien dankzij dit nieuwe onderkomen. Daarbij behoort het tot tevredenheid stemmend gevoel van het bestuur en de leden dat de doelstelling nu bereikt is.
De kracht van Vroomshoopse Boys
De kracht van de Boys is in de woorden van Edward Olthof: “We zijn hier in Vroomshoop nogal een bescheiden volkje en zo zit ook onze voetbalclub in elkaar. Doe maar gewoon en zeker niet teveel opvallen. Maar juist daarin schuilt onze kracht. We zijn een volksclub en een dorpsclub met veel verschillende mensen en we doen het samen. Daar mogen we trots op zijn.” En verder: “Ik ben er ongelofelijk trots op dat we geschiedenis hebben geschreven en tegelijk aan onze toekomst hebben gebouwd. Een sportieve toekomst, waarin verbinding centraal staat.”
De nieuwe naam onthuld
Ceremoniemeester en bestuurslid Margreeth Spang vroeg vervolgens iedereen naar het nieuwe clubhuis te gaan. Op de toegangstrap waren diverse pupillen met Boys-vlaggen aanwezig om voor een feestelijke entree te zorgen. Verenigingsvoorzitter Edward Olthof en voorzitter van de bouwcommissie Harm Nieboer lieten het doek over de nieuwe naam van het clubhuis vallen. Onder een daverend applaus werd de nieuwe naam zichtbaar: ‘Boyszicht’. Uit ruim 30 suggesties koos een jury, bestande uit Boys-leden, deze naam, die is bedacht door Martin Vos uit Vriezenveen, oud Boys-lid en oud-secretaris van de supportersvereniging van Vroomshoopse Boys. Hij kreeg als bedenker van de nieuwe naam als dank een boeket bloemen en een waardebon cadeau.
Betekenis Boyszicht
De naam Boyszicht combineert perfect de identiteit van de Boys met een prachtig uitzicht op het hoofdveld en de andere velden van De Bosrand. ‘Boys’ maakt meteen duidelijk: dit is van en voor Vroomshoopse Boys. Het is een ontmoetingsplek met volop perspectief en een perfect zicht op het heden en de toekomst. Het is het uitzicht sinds 5 juni 2026, uitgerekend op de 82ste verjaardag van de club, waar trots en toekomst samen komen.
In het kantinegedeelte sprak gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher van de provincie Overijssel zijn bewondering uit voor de geleverde prestatie van Vroomshoopse Boys. Op het allerlaatste moment werden nog blauw-gele stoeltjes door vrijwilligers op de nieuwe tribune geschroefd, een bewijs van clubliefde en betrokkenheid van de leden. Dat is de kracht van Vroomshoop en ook van de provincie Overijssel, aldus de gedeputeerde. Met elkaar zaken oppakken, samen doen en voor elkaar krijgen helpt gemeenschappen verder, evenals een mooi aanbod van bewegen en sport. André Trip, eigenaar en directeur van de onderneming GrootGroener, stak de loftrompet over de veldploeg van Vroomshoopse Boys. Hij verraste coördinator Jaap Wuite en zijn mannen met een mooie foto, waarbij het Champions League-niveau van de veldploeg werd geïllustreerd.
Hart voor Blauw en Geel, de sponsorcommissie en de supportersverenging ondersteunen
Bestuurslid Tom Staarman van ‘Hart voor Blauw en Geel’ overhandigde aan Boys-voorzitter Edward Olthof een cheque van € 10.000,00. Samen met de sponsorcommissie van Vroomshoopse Boys is daar onder meer een historische fotowand van betaald. De supportersvereniging van Vroomshoopse Boys schonk eveneens een bedrag van 10 mille, waarmee de prachtige bar mede betaald kon worden. Tevens schonk de actieve supportersclub al eerder een aanzienlijk bedrag bij een van de lucratieve glazen kantine-acties.
Trots, voldoening en toch ook opluchting
Na afloop van het officiële gedeelte werden de vele bezoekers rondgeleid door leden van de bouwcommissie en het bestuur. Dat leverde vele bewonderende reacties en complimenten op. Dat was ook het geval bij een gezellige en druk bezochte open dag op zaterdag 5 juni, waarbij er voor de allerjongste bezoekers leuke activiteiten waren. Vele vrijwilligers van Vroomshoopse Boys hielden daarvoor nog op vrijdagavond een uitbundige feestavond in het gloednieuwe onderkomen, waarbij trots, voldoening en toch ook wel wat opluchting overheersten. Vroomshoopse Boys ging van droom naar daad en het resultaat mag volop gezien worden. Nu op naar de feestwedstrijd tegen eredivisionist FC Twente op zaterdag 27 juni aanstaande, waarbij de nieuwe kleedkamers en de tribune ingewijd worden.





Foto’s zijn gemaakt door Arend Gerritsen
Twenterandrun 2026
Een korte impressie van de Twenterandrun 2026 in Vriezenveen.
Een enorm drukke editie, veel lopers die met goede temperaturen van start tot finish gingen, maar voor sommigen was de regen soms net even wat minder. Aan het einde van de wedstrijd werden ze onder applaus over de finish “getild” door de speaker van de avond.
Hoewel iedereen die zijn of haar afstand had volbracht eigenlijk al winnaar is, werden er ook mensen op het podium gehuldigd voor hun prestatie. Bloemen en een beker uit handen van de burgemeester. De kinderen hadden toen al hun prestatie volbracht en ook voor hen was er een prachtige medaille en snoep als beloning.






Recente reacties