Gevaarlijke wegversmallingen Hoofdweg Westerhaar

Sinds kort zijn er twee wegversmallingen aangelegd door de gemeente Twenterand en wel aan de Hoofdweg in Westerhaar-Vriezenveensewijk. Eén ter hoogte van KLOS Tweewielers [foto rechts] en de ander ter hoogte van Klinkhamer Mode [foto links]. De foto’s met de situatie op de fietsstroken en parkeerplaatsen laten meteen zien wat het probleem is van de te krappe wegversmallingen.

Foto’s: Niet alleen auto’s, maar busvervoer en vooral vracht- en landbouwvervoer (bestemmingsverkeer) leiden tot zeer onveilige en zelfs levensgevaarlijke situaties voor met name de kwetsbare weggebruiker/fietsers. Steevast worden de fietsstroken en regelmatig de berm en parkeerplaatsen gebruikt door weggebruikers. Oorzaak: realisatie van de (veel) te krappe wegversmalling. Van deze fietsstroken maken elke schooldag veel kinderen gebruik. Regent klachten Beide wegversmallingen hebben tot tientallen klachten geleid van aanwonenden, ouders van schoolgaande en sportende kinderen (respectievelijk De Fontein en Voorwaarts/sporthal De Klaampe), ondernemers en overige inwoners uit het zuidelijk deel van Westerhaar-Vriezenveensewijk. Vanwege dat hoge aantal klachten hebben wij urenlang zelf polshoogte genomen op twee verschillende dagen: één het weekend en één doordeweeks. De klachten zijn terecht en gegrond. Daarnaast is ons uit gesprekken (ook deur-aan-deur) gebleken dat vrijwel niemand van tevoren is geraadpleegd, laat staan enige invloed heeft gehad over de gewijzigde verkeerssituatie en waarom. GBT stelt daarbij ook vast dat de gecreëerde wegversmallingen tot verwarring leidt of kan leiden onder weggebruikers en aanwonenden. Immers: waarom wel wegversmallingen in het zuidelijke deel van de Hoofdweg en niet ter hoogte van De Lelie en Jumbo, waar (ook) een 30 km-zone is? Weggebruikers hebben behoefte aan eenduidigheid. Wat GBT betreft horen wegversmallingen niet in een 30 km-zone thuis. De effectiefste oplossing was geweest om vanaf het Kervelplein tot aan bord bebouwde kom (ter hoogte van Schepers Tours) geheel in te richten als 30 km-zone.

Bij zo’n beetje iedereen die we spreken leeft het idee dat de gemeente zijn oren heeft laten hangen naar (een) enkele individuen die “…. veel invloed hebben in het gemeentehuis.” Men noemt hierbij ook de willekeur met betrekking tot de aanleg van kwaliteit bestrating en aangelegde perkjes. Het algemeen belang, dus wat de rest ervan vindt, wordt niet naar gevraagd.

We hebben hierover de volgende vragen. 1a) Van wie kwam(en) het verzoek om deze eenzijdige wegversmallingen te realiseren? 1b) Waarom dit verzoek?

  1. Wat was de onderbouwing voor het realiseren van de wegversmallingen? Wij verzoeken u hierbij om gegevens als ongevallen op de plekken rond de wegversmallingen, snelheidscontroles en klachten van aanwonenden. 3a) Wat heeft de realisatie van de wegversmallingen bruto gekost? 3b) Bent u het met ons eens dat de papieren werkelijkheid en berekeningen nadeliger kunnen uitpakken in de praktijk? 3c) Hoe gaat u deze situatie herstellen naar een veilige verkeerssituatie?

4a) Heeft u de direct belanghebbenden, zoals aanwonenden (huishoudens, school en bedrijven), betrokken bij de totstandkoming van deze wegversmallingen? 4b) Verzoek om toelichting op vraag 4a en waarom u het aangepakt hebt op deze wijze/ 5) U heeft naar onze mening voor verwarring bij weggebruikers en aanwonenden gezorgd. Onder meer u de zones verschillende behandeld. Waarom heeft u hiervoor gekozen? 6a) Enkele aanwonenden parkeren hun auto niet meer op de eigen oprit, maar verderop in de wijk. Men is bang dat hun voertuig beschadigd wordt. Ook bij visite. Wat heeft u te zeggen tegen deze aanwonenden? 6b) Door de aanleg van de wegversmallingen zijn de naastgelegen parkeerplaatsen grotendeels onbruikbaar geworden, omdat verkeer, zoals we zelf hebben kunnen zien. daarop uitwijkt. Bij eventuele schade, wie gaat dat betalen? 6c) Hoe gaat u deze onveilige en gevaarlijke verkeerssituatie oplossen? 7a) Bij de aanpak van het centrum zijn ook mooie perkjes aangelegd. Het valt op dat ter hoogte van De Lelie, onderdeel van de centrumaanpak, geen perkjes zijn aangelegd, maar wel veel verderop bij Berghuis Interieur, die geen onderdeel uitmaakte van de centrumaanpak. Waarom hier wel en niet ter hoogte van de De Lelie? 7b) Min of meer hetzelfde zien we bij de keus van de bestrating. Dit rechtvaardigt het gevoel van willekeur. Kunt u dit weerleggen en toelichten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *